iTMOi – Akram Khan

iTMOi

DANCE/BELGIAN PREMIERE

AKRAM KHAN COMPANY
iTMOi (In the Mind of Igor)
UNITED KINGDOM
KORTRIJK – Schouwburg – 75′
vr/ven 22.11 – 20:15 – introduction (NL) / inleiding 19:30

za/sam 23.11 – 20:15 – introduction (NL) / inleiding 19:30

Een huiveringwekkende verleiding

 Igor Stravinsky shockte precies honderd jaar geleden het publiek met Le Sacre du printemps (De slachting van het trommelvlies). Toch werd dit een wereldhit en Akram Khan Company mag er gerust naast staan. Akram gaat uit van het idee van het mensenoffer waarbij mensen dansen tot de dood en gaat de grenzen van het (on)bewustzijn steeds dichter bij elkaar brengen. Hij mengt ook het onbereikbare met het tastbare aspect en zorgt er bovendien voor dat dit allemaal heel eenvoudig lijkt. Dit is het begin van een duizelingwekkende reeks aan bewegingen, muziek en verbeelding die de term totaalperformance een heel andere dimensie geeft.

Het start met een overdonderende kreet, waarvan het publiek uit hun stoel valt van de schrik. Langzaam aan komen alle dansers een voor een het podium op. Ze zijn allemaal personages uit de balletten van Stravinsky en worden gemixt met hedendaagse realiteit.  Zo heb je de bruid van Les Noces die haar vrijheid opgeeft om bescherming te zoeken, petroesjka, de duivel, Abraham, God, … enzovoort. Ze gaan tot het uiterste met het idee dat het hun laatste dag kan zijn waarop ze vrij zijn om te bewegen. Het doet ons een beetje denken aan Britney Spears’ lied ‘Till the World Ends’, waarin de dansers blijven doordansen tot ze er bijna bij neervallen, alleen is dit stuk honderd keer beter. De innerlijke strijd tussen geest, lichaam en omgeving wordt het publiek al snel duidelijk wanneer het decor (het kader van de geest) wankelt. Het lijkt alsof de hele schouwburg opgaat in hun decor. Je hoort of ziet niets anders dan de drang naar vrijheid. Is dit niet wat God van ons verlangde? Laat me toe psalm 22,50 te citeren: Daarom wil ik u prijzen, HEER, te midden van de volken, een loflied zingen tot eer van uw naam. Ze dansen om dichter bij God te komen en het aardse achter zich te laten.

In the mind of Igor stelt ons ook de vraag in hoeverre we de verleiding weerstaan en of we al dan niet de relativiteit aan massahysterie voorbij laten gaan, zoals Abraham zijn zoon wou opofferen. Tijdens de voorstelling wordt deze onrust duidelijk voelbaar in de zaal. Iedereen vraagt zich af in hoeverre de dansers nog langer kunnen dansen. Het onrustig gevoel heeft niet alleen te maken met de bewegingen, maar ook hoe het wordt overgebracht naar het publiek toe. Op een bepaald moment wordt het bepoederd meisje in een witte stralenbundel geplaatst en gaat ze heel langzaam vooruit. Door het witte effect en de lichtinval lijkt het alsof ze dood is. Ook de stylisten verdienen een pluim. Ze creëerden een uitgemergeld monster door bepaalde verftechnieken te gebruiken.

De dansers verlangen het uiterste van hun lichaam, maar tonen dit met de grootste souplesse en snelheid, waardoor het zo makkelijk lijkt. Het totaalplaatje van ritme, muziek, woord, licht en dans zorgt voor een topavond die niet snel vergeten zal worden voor allen die zich graag laten meeslepen in een duizelingwekkende creatie van beweging.

Jolien Dewolf

http://www.youtube.com/watch?v=JM-ysDPUuH0

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

Connexion à %s