iTMOi – Akram Khan

itmoi

DANCE/BELGIAN PREMIERE

AKRAM KHAN COMPANY
iTMOi (In the Mind of Igor)
UNITED KINGDOM
KORTRIJK – Schouwburg – 75′
vr/ven 22.11 – 20:15 – introduction (NL) / inleiding 19:30

za/sam 23.11 – 20:15 – introduction (NL) / inleiding 19:30

Akram Khan’s In The mind of Igor blaast je omver.

#iTOMi is een kameleon. Een beest van #Akram Khan

Daverende stoelen, en een publiek dat er doodstil bij blijft. Diepe bassen komen uit de speakers, terwijl alle ogen gericht zijn op het ritme dat de lichamen van de dansers eraan toevoegen. Rook wervelt uit de coulissen, één spot is gericht naar beneden en hult alles in een feeëriek licht. In een beperkt aantal tekens de impressie die Akram Khans jongste voorstelling In the mind of Igor (iTMOi) achterlaat beschrijven, is onmogelijk. Woorden noch beelden kunnen dit voldoende weergeven. Ritmisch, dat was het, een hele beleving. Een fenomenale beleving.

Aanbidden en opofferen. Twee thema’s die doorheen de voorstelling voortdurend terugkeren. Enerzijds heb je het verhaal: een tovenaar vraagt een groep mensen om een offer voor een godin. De groep schuift haar jongste lid naar voren, maar één man probeert dat te verhinderen en offert uiteindelijk zichzelf op voor de godin, die door de rest van de groep op bijna agressieve manier aanbeden wordt.

Anderzijds wordt dit alles gebracht op de tonen van Igor Stravinsky. Denk echter niet dat we hier over de klassieke muziek van de componist spreken. Nee, Akram Khan vroeg aan verschillende artiesten om een hedendaagse ode te brengen aan de Russische componist. Van elektronische beats tot een klassiek strijkkwartet, het hele muzikale gamma wordt opengetrokken tot een beklijvende symfonie waarmee Khan zijn respect voor de tot god verheven componist uitdrukt. En de dansers? Die offeren hun zweet, hun spierkracht hieraan op. Het gevolg is een innemende voorstelling die het publiek met zijn ritme, zijn slagkracht, weet te hypnotiseren. Gevolg: een van de meest spontane staande ovaties die de Kortrijkse schouwburg ooit gekend heeft.

Hashtags

Die reactie viel immers te verwachten. “het is een kameleon, het beest van #AkramKhan #iTMOI, een kameleon!”, twitterde iemand na afloop van de voorstelling. Het beschrijft precies van hoe je de voorstelling moet opvatten. Hoewel hierboven een verhaal omschreven staat, moet je daar niet teveel naar op zoek gaan. De betekenis van het spektakel gaat immers op in de gedachten van de mensen. Elk vertrekt met een eigen interpretatie, maar met het woord ‘fantastisch’ als raakvlak met de persoon waar hij of zij naast zat tijdens de show.

Vooral de belichting en kostuums vallen onder de noemer ‘fantastisch’. Wervelende kleren die de bewegingen een extra dimensie meegeven onder een enkele spot dragen zeker bij aan het wauw-effect waarmee je de zaal verlaat. Ook de verschillende schaduwspelen waar de choreograaf gretig gebruik van maakt helpen je om jezelf in de voorstelling te verliezen.

Goddelijke clash

Akram Khan is een beest. Een goddelijke choreograaf die een goddelijke componist aanbidt in zijn voorstelling. De dansers worden naar voren geschoven, en verdienen samen met hun regisseur alle roem voor deze tentoonstelling. Een spektakel van de bovenste plank dat je niet loslaat. Een beleving. Een must.

 http://www.youtube.com/watch?v=JM-ysDPUuH0

Yarreth Plysier

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

w

Connexion à %s